آخر تحديث :السبت - 20 أبريل 2024 - 09:52 ص

اخبار وتقارير


تفاصيل اعترافات المتهم الأول بقضية مقتل القائد العسكري اليمني العبيدي

الإثنين - 04 مارس 2024 - 12:55 ص بتوقيت عدن

تفاصيل اعترافات المتهم الأول بقضية مقتل القائد العسكري اليمني العبيدي

القاهرة / خاص

حصلت "المصري اليوم"، اليوم الاثنين، على تفاصيل اعترافات المتهم الأول بقضية مقتل القائد العسكري اليمني، اللواء حسن العبيدي، على يد سيدتين ورجلين نسبت لهما النيابة العامة ارتكاب جرائم القتل العمد مع سبق الإصرار والترصد، والسرقة بالإكراه، وهتك العرض بالقوة، فضلًا عن اتهام المتهمة الخامسة بإخفاء المسروقات التي استولى عليها المتهمون من الأول حتى الرابعة ومن ضمنها مبالغ مالية وأسلحة نارية وذخائر.

وإلى التفاصيل:

اسمى/ رمضان محمد بليدى- 29 سنة- سائق س: ما تفصيلات إقرارك؟

ج: «اللي حصل إن أنا و(إسراء) متجوزين من حوالي 3 شهور واخدتها من الفيوم وروحنا قعدنا عند أهلها في البساتين، وبعدها بفترة أخذنا شقة في إمبابة وقعدنا مع بعض وفي يوم الأربعاء الموافق 14/12/2024، (إسراء) جت قالتلي إنها قابلت واحد سعودي وركبت معاه العربية وقالها أنا عايزك وعايز واحدة معاكي تيجوا بكرة تقضوا معايا ليلة، وساعتها قالتلي إن الراجل ده غني وإحنا ممكن نسرقوا وناخد فلوسه وقالتلي أنا هكلم أختي (سهير) وجوزها (عبدالرحمن) يساعدونا، وأختها تيجي على إنها البنت التانية قولتلها خلاص تمام، واتفقنا أنا وهي إن هي تديله منوم اسمه (كورزابيكس)، عشان الراجل ينام وهي تلم الحاجة اللي في الشقة هي وأختها ويأخدوا المسروقات وينزلولنا بمفتاح العربية بتاعة الراجل ونهرب بيها».

وفعلًا أول ما وصلنا عند بيت الراجل (إسراء) و(سهير) طلعوا وكان معاهم منوم وقعدوا عند الراجل في بيته نص ساعة، وبعدين أنا كلمت (إسراء) عشان اطمئن و(سهير) ردت عليا وقولتلها اديني (إسراء) قاتلي 5 دقائق بالضبط وهخليها تكلمك وبعد 5 دقائق فعلًا لقيت (إسراء) بتكلمني وبتقوللي الراجل كلم واحد صاحبه وهيجي اطلعوا معانا عشان تساعدونا قبل الراجل صاحبه ما يجي».

محاكمة المتهمين في «مقتل القائد العسكري اليمني»

تابع المتهم في اعترافاته: «ساعتها (إسراء) نزلت من الشقة بالمفتاح وطلعتني أنا و(عبده) في الأسانسير وأول ما دخلت شقة الراجل قام علينا وحاول إن هو... يتبع.